TK verkiezingen 2010 - reacties en ontwikkelingen

moon schreef op :
regel VVD+CDA+PVV
janwillem3488 schreef op :
Ja, het was heel erg spannend gisteravond.
Mogelijke coalities:
Paars+: PvdA, VVD, GL, D66(Leuke coalitie, echter ik vraag me af, of de grootste partij een minderheid in de ministerraad accepteert)
Rechtsconservatief: VVD + CDA + PVV (+ eventueel SGP om oversized-coalitie te creeeren om eventueel afsplitsingen op te vangen).
Ik ben over het algemeen heel erg blij met de uitslag, een winst van seculier Nederland naar mijn mening. Christelijke partijen hebben tezamen nog geen 30 zetels:D
Ik vind de bevolking over wel veel zaken onwetend. Deze mensen zitten bij alle partijen maar bij sommige partijen heb je wel wat hogere concentraties. Zelfs onder mijn mede-politicologen zetten we soms vraagtekens over de stemwijze in Nederland. Misschien toch naar een Amerikaans systeem, waarin mensen eerst moeite moeten doen(registreren) alvorens ze kunnen stemmen.
Nadeel is dat opkomst omlaag gaat, maar het is maar de vraag of een hoge opkomst per definitie goed is.
Roedie schreef op :
iedere stemmer zou een toets moeten maken om te bewijzen dat ie iig van 70% van de partijen de aller grootste lijnen kennen.
Of bijvoorbeeld dat je in ieder geval moet kunnen lezen op wie je stemt. En dat je daarbij niet geholpen hoeft te worden.
Iets vergelijkbaars doet zich ook voor met verstandelijk gehandicapten, zij hebben stemrecht gekregen, maar mag je van iemand, met het verstandelijk niveau van iemand van 8, verwachten dat hij/zij een volledige kosten- batenanalyse maakt?
RoyBouten schreef op :
Dan vallen intelligente blinden wel af...
2 voorbeelden moet je gescheiden zien.
Eerste voorbeeld(over lezen) moest ik aan denken omdat dat volgens mij de reden was waarom er meerdere mensen tegelijk in het stemhokje stonden tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam. Dus op die manier 'lezen'.
Roedie schreef op :
lezen wat je stemt vind ik echt niet ver genoeg gaan, je moet goed kunnen onderbouwen waarom je ergens op stemt, en niet omdat je verzorger dat vind, of iemand gewoon leuk vind.
RickT schreef op :
Quote: RoedieIk heb overigens VVD gestemt. Ik heb het partijprogramma van geert doorgelezen, en ben het met veel dingen met hem eens, alleen met zijn polarizerende immigranten visie totaal niet...
Had je dan niet beter SP kunnen stemmen?
Koen schreef op :
Quote: RoedieWie zegt dat democratie de beste manier is om alles in een land te regelen. Dat moet ieder land zelf weten en dat hoeven wij ze niet op te leggen...
Enige wat ik hier toe ga voegen is dat democratie de meeste schappelijke manier van regeren is wat betreft macht bij het volk. Althans, in mijn ogen. Democratie is echter verre van goed. Regel maar 'ns een ander systeem bedenken.
RickT schreef op :
Ik wacht trouwens op een partij van de wetenschap, die gewoon het klimaat onderzoekt waarin de Nederlander het meest tevreden is. Wat zijn de basisbehoeften, wat vindt de Nederlander belangrijk en uiteindelijk... hoe gaan we dat realiseren. Om zo zoveel mogelijk mensen tevreden te houden. Dat valt vast wel wetenschappelijk te onderzoeken ;)
Nu krijg je om de vier jaar: links, rechts, links, rechts. Want de Nederlander is toch nooit tevreden.

Ah was het maar zo makkelijk ;)

Ik deeeeeenk (correct me if I'm wrong) dat veel mensen die VVD stemmen dat doen omdat ze goed zijn voor de economie. Dat klopt ook, want als je geen rode cent uitgeeft en alles aan de markt overlaat is dat idd goed voor de staatskas. Maar mensen vergeten even voor het gemak dat de economische crisis een wereldwijd probleem is wat Nederland echt niet op gaat lossen met een VVD, en ze vergeten ook wat ze wel niet allemaal in moeten leveren als de VVD het voor het zeggen krijgt. Op de lange termijn is het vast goed, maar er zijn partijen die het net even wat socialer aanpakken en ik vind het jammer dat zij niet de kans krijgen. Want ik vind het raar dat ze opeens zoveel zetels krijgen.

Trouwens, ik denk dat een groot deel ook op de PVV heeft gestemd omdat ze niet tot de 67ste willen werken. Die zullen zich nu wel even achter de oren krabben.