Alcohol en uitgaan #457 : De verantwoordelijkheid

RickT schreef op :
"Bovendien is er een rol weggelegd voor de horeca en met name de sozen kunnen hun steentje bijdragen aan het verkleinen van het toenemend drankmisbruik onder jongeren." Deze zin stond in het artikel dat hoort bij de Poll van week 42 in de Hallo. De poll gaat over de vraag of ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen bij alcoholmisbruik van hun kinderen. De uitslag is duidelijk, 96% waaronder ondergetekende is het hiermee eens.

Maar wie deze zin heeft bedacht en waaruit men dit concludeert is mij niet duidelijk. Waarom kunnen met name de sozen hun steentje bijdragen om het alcoholgebruik onder de 16 jaar aan te pakken? Ze doen dit namelijk al jaren en helaas neemt de horeca die dagelijks geopend is hun beleid niet over. Ik verbaas me er wekelijks over hoeveel 'kinderen' er in de kroegen rondlopen, zelfs laat in de nacht, en die zijn echt niet allemaal nuchter. De horeca is 7 dagen in de week geopend en ze trekken honderden jongeren aan, hun beleid is daarom belangrijker voor het alcoholmisbruik onder jongeren dan die van de sozen.

Ik ben jarenlang vrijwilliger geweest in een jongerencentrum en het beleid wat veel sozen nog steeds hanteren is effectief. Bij binnenkomst wordt bij twijfel om legitimatie gevraagd en alle bezoekers krijgen een bandje. Eén bandje voor 16+ en één bandje voor 16-. Geen bandje of een 16- bandje betekent: geen alcohol. Vrijwiligers zijn hier gedurende de avond ook op attent, als je iemand met alcohol ziet rondlopen die geen 16+ bandje heeft spreek je hem hier op aan en bij regelmatig misbruik wordt degene de toegang ontzegt. En ja, dit gebeurd. Als de horeca dit beleid over zou nemen zou er geen 16-jarige meer binnen komen.

Maar de horeca heeft het zelfs nog iets makkelijker. Onder de 16 jaar heeft iemand namelijk niets in de kroeg te zoeken en dit is ook het beleid van de kroegen. Als er niemand onder de 16 binnen hoeft te komen hoeft men ook niet met bandjes te werken, controle aan de deur is dan genoeg. Schijnbaar heeft dit niet de prioriteit bij ondernemers want jongeren zien nog steeds kans om binnen te komen, niet gek als er lang niet altijd een portier aan de deur staat.
Sinds de legitimatieplicht in Nederland van kracht is hoeven portiers (als ze er al staan) ook niet meer de smoesjes aan te horen dat Freek en Lisa van haar ouders geen dure ID-kaart mee mogen nemen en daarom met een (vervalst) kopietje aan komen lopen. Iedereen boven de 14 jaar is namelijk verplicht om een geldige legitimatie bij zich te hebben en deze zijn een stuk lastiger te vervalsen. Als ik een auto huur kom ik ook niet weg met een kopietje.

Tegenwoordig is de situatie anders dan vroeger. Jongerencentra zijn niet meer 6 a 7 dagen in de week geopend en hebben vaak nog 'maar' maandelijks een activiteit. Dit komt mede door de toegenomen concurrentie wat alleen maar valt toe te juichen. Ze nemen echter wél hun verantwoordelijkheid en dit laten ze zien door hun aanpak om alcoholmisbruik onder minderjarigen hard en doeltreffend aan te pakken. Ik durf zelfs te stellen dat dit mede de oorzaak is van de ondergang van JC de Vlies. In de Vlies werd het onmogelijk om alcohol te krijgen dus verplaatsten de jongeren zich naar de keet of de straat waar wel alcohol gedronken kon worden. Nu is het aan de horeca, die wekelijks honderden jongeren aantrekken om een passende oplossing te vinden en dan bedoel ik niet het ophangen van een bannertje. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Eens kijken of zij dezelfde prioriteiten stellen als de jongerencentra.
RickT schreef op :
"Bovendien is er een rol weggelegd voor de horeca en met name de sozen kunnen hun steentje bijdragen aan het verkleinen van het toenemend drankmisbruik onder jongeren." Deze zin stond in het artikel dat hoort bij de Poll van week 42 in de Hallo. De poll gaat over de vraag of ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen bij alcoholmisbruik van hun kinderen. De uitslag is duidelijk, 96% waaronder ondergetekende is het hiermee eens.

Maar wie deze zin heeft bedacht en waaruit men dit concludeert is mij niet duidelijk. Waarom kunnen met name de sozen hun steentje bijdragen om het alcoholgebruik onder de 16 jaar aan te pakken? Ze doen dit namelijk al jaren en helaas neemt de horeca die dagelijks geopend is hun beleid niet over. Ik verbaas me er wekelijks over hoeveel 'kinderen' er in de kroegen rondlopen, zelfs laat in de nacht, en die zijn echt niet allemaal nuchter. De horeca is 7 dagen in de week geopend en ze trekken honderden jongeren aan, hun beleid is daarom belangrijker voor het alcoholmisbruik onder jongeren dan die van de sozen.

Ik ben jarenlang vrijwilliger geweest in een jongerencentrum en het beleid wat veel sozen nog steeds hanteren is effectief. Bij binnenkomst wordt bij twijfel om legitimatie gevraagd en alle bezoekers krijgen een bandje. Eén bandje voor 16+ en één bandje voor 16-. Geen bandje of een 16- bandje betekent: geen alcohol. Vrijwiligers zijn hier gedurende de avond ook op attent, als je iemand met alcohol ziet rondlopen die geen 16+ bandje heeft spreek je hem hier op aan en bij regelmatig misbruik wordt degene de toegang ontzegt. En ja, dit gebeurd. Als de horeca dit beleid over zou nemen zou er geen 16-jarige meer binnen komen.

Maar de horeca heeft het zelfs nog iets makkelijker. Onder de 16 jaar heeft iemand namelijk niets in de kroeg te zoeken en dit is ook het beleid van de kroegen. Als er niemand onder de 16 binnen hoeft te komen hoeft men ook niet met bandjes te werken, controle aan de deur is dan genoeg. Schijnbaar heeft dit niet de prioriteit bij ondernemers want jongeren zien nog steeds kans om binnen te komen, niet gek als er lang niet altijd een portier aan de deur staat.
Sinds de legitimatieplicht in Nederland van kracht is hoeven portiers (als ze er al staan) ook niet meer de smoesjes aan te horen dat Freek en Lisa van haar ouders geen dure ID-kaart mee mogen nemen en daarom met een (vervalst) kopietje aan komen lopen. Iedereen boven de 14 jaar is namelijk verplicht om een geldige legitimatie bij zich te hebben en deze zijn een stuk lastiger te vervalsen. Als ik een auto huur kom ik ook niet weg met een kopietje.

Tegenwoordig is de situatie anders dan vroeger. Jongerencentra zijn niet meer 6 a 7 dagen in de week geopend en hebben vaak nog 'maar' maandelijks een activiteit. Dit komt mede door de toegenomen concurrentie wat alleen maar valt toe te juichen. Ze nemen echter wél hun verantwoordelijkheid en dit laten ze zien door hun aanpak om alcoholmisbruik onder minderjarigen hard en doeltreffend aan te pakken. Ik durf zelfs te stellen dat dit mede de oorzaak is van de ondergang van JC de Vlies. In de Vlies werd het onmogelijk om alcohol te krijgen dus verplaatsten de jongeren zich naar de keet of de straat waar wel alcohol gedronken kon worden. Nu is het aan de horeca, die wekelijks honderden jongeren aantrekken om een passende oplossing te vinden en dan bedoel ik niet het ophangen van een bannertje. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Eens kijken of zij dezelfde prioriteiten stellen als de jongerencentra.
RickT schreef op :
It's on! ;)
San schreef op :
Chapeau Rick!! Mooi stuk, ben benieuwd naar reacties van onder andere de horeca maar ook jongeren (16- en 16+) Die hier ervaring mee hebben.
jannis schreef op :
Leuk stuk en een reactie vanuit De Lange (en mij persoonlijk): wij hanteren het beleid 'geen id = geen entree' en controleren dus wel degelijk aan de deur. Een kopie wordt niet geaccepteerd. Ook aan de bar is er sprake van actieve leeftijdscontrole, maar heeft meestal betrekking op het controleren van de leeftijd met betrekking tot het schenken van sterke drank, waar je 18 voor moet zijn.

Over het Id-argument: bij het huren van een auto staan er geen 800 achter je in de rij die ook een auto willen huren. Het vervalsen van je identiteitsbewijs voor entree van een horecagelegenheid (inclusief het je voordoen als bijvoorbeeld je oudere zus) lijkt mij iets gemakkelijker dan voor het huren van een auto, hoewel ik denk dat je daar ook wel mee weg komt.

Over waarom het dan toch voorkomt dat er 15-jarigen in de lange aanwezig zijn: we hebben twee nooddeuren, één zijdeur en twee reguliere ingangen. Deze ingangen zijn onmogelijk allemaal te controleren als er ook nog eens ergens stennis wordt getrapt. Een team van 15 toezichthouders is geen optie. Wat wel een optie is, en waar we aan het werken zijn: we willen de ingang van de zaal aan de voorzijde gaan maken, waar nu de 'ingang' van het steegje is. Op deze manier hebben we 'maar' twee ingangen en wordt het controleren van je gasten ontzettend veel gemakkelijker.

Ik ben stellig van mening dat de hoofdverantwoordelijkheid van alcoholconsumptie onder jongeren de verantwoording is van de ouders. Zij wéten dat hun kind 15 jaar is en zij hóren te weten waar hun minderjarig kind uithangt op een vrijdag- of zaterdagavond. Hoe makkelijk is het om te stellen: 'Je mag pas uitgaan als je 16 bent'? Wij kunnen niet aan het uiterlijk van een persoon de leeftijd aflezen. Als jij weet dat je 15jarige kind op vrijdagavond om 03.00uur thuis komt, hoef je niet je hoofd in het zand te steken...

Wel een paar spelfouten trouwens Rick :)...
RickT schreef op :
Even over o.a. zaterdag a.s....

Deze afspraken zijn dus al een tijd van de baan? Staat ook iets over het deurbeleid in.

'Op het gebied van alcoholgebruik is met de horeca onder andere afgesproken dat men zich onthoudt van verkoopbevorderende activiteiten op het gebied van alcohol, zoals het toepassen van zogenaamde "happy-hours", "piekuren", kortingen op prijzen van alcoholhoudende drank, gratis drankverstrekking of soortgelijke activiteiten.'

http://www.inhorst.nl/nieuws/economie/horst/3233/gemeente-en-horecaondernemers-pakken-overlast-gezamenlijk-aan.html

Oei ik maak mezelf niet populair denk ik :P
Maar ik ben gewoon benieuwd waarom Horeca Horst van die afspraken is afgestapt.
RoyBouten schreef op :
Quote: jannisOver het Id-argument: bij het huren van een auto staan er geen 800 achter je in de rij die ook een auto willen huren. Het vervalsen van je identiteitsbewijs voor entree van een horecagelegenheid (inclusief het je voordoen als bijvoorbeeld je oudere zus) lijkt mij iets gemakkelijker dan voor het huren van een auto, hoewel ik denk dat je daar ook wel mee weg komt.
Heb wel eens als vrijwilliger bij OJC Niks aan de deur gestaan en ook sozen in Meterik en Lottum bezocht, daar staat bij de ingang ook een stevige rij kan ik je melden. En toch wer er netjes naar id gevraagd.

Quote: jannisOver waarom het dan toch voorkomt dat er 15-jarigen in de lange aanwezig zijn: we hebben twee nooddeuren, één zijdeur en twee reguliere ingangen. Deze ingangen zijn onmogelijk allemaal te controleren als er ook nog eens ergens stennis wordt getrapt. Een team van 15 toezichthouders is geen optie. Wat wel een optie is, en waar we aan het werken zijn: we willen de ingang van de zaal aan de voorzijde gaan maken, waar nu de 'ingang' van het steegje is. Op deze manier hebben we 'maar' twee ingangen en wordt het controleren van je gasten ontzettend veel gemakkelijker.
Onzin. Ik ben zo vaak op vrijdag of zaterdagavond de Lange ingelopen terwijl er mensen om me heen liepen die zeker geen 16 waren.

Quote: jannisIk ben stellig van mening dat de hoofdverantwoordelijkheid van alcoholconsumptie onder jongeren de verantwoording is van de ouders. Zij wéten dat hun kind 15 jaar is en zij hóren te weten waar hun minderjarig kind uithangt op een vrijdag- of zaterdagavond. Hoe makkelijk is het om te stellen: 'Je mag pas uitgaan als je 16 bent'? Wij kunnen niet aan het uiterlijk van een persoon de leeftijd aflezen. Als jij weet dat je 15jarige kind op vrijdagavond om 03.00uur thuis komt, hoef je niet je hoofd in het zand te steken...
Het eerste ben ik absoluut met je eens! Maar het ontslaat medewerkers/vrijwilligers van kroegen/sozen er niet van om zich aan de wet te houden. Heb zelf heel wat uurtjes in de kroeg gewerkt en het is nu eenmaal verdomde moeilijk om, als het druk is, alles in de gaten te houden. Maar iedereen die bij jullie binnen komt ziet dat er mensen rondlopen die geen 16 zijn en toch alcohol drinken. Net zoals dat iedereen weet dat het vrienden of bekenden zijn die het bestellen. Als er mensen van jonger dan 16 binnen komen en je werkt niet met bandjes is het denk ik onmogelijk om de wet uit te voeren.
RickT schreef op :
In de Shuffle moest je ook altijd in de rij staan, bij Palladio ook, Zenith ook, Paradiso, Nachtwacht, Phillip etc etc etc. Bij populaire uitgaansgelegenheden heb je dat nu eenmaal en ik hoor niemand klagen als ze even moeten wachten. Bij de Lange of Blok 10 heb ik nog nooit in de rij gestaan, maar ik denk dat mensen dat ook niet erg vinden als ze weten dat de leeftijd boven de 16 ligt. In drukke uitgaansgebieden heb je bij iedere drukke plek een portier en een deurbeleid om alles in goede banen te leiden en te zorgen dat de eigenaar zich aan de wet kan houden.
En ik denk dat het voor de horeca zelf ook een heel stuk fijner werken is zoals Roy ook zegt.
RoyBouten schreef op :
En daarnaast had ik het voordeel dat ik in Lottum werkte waar ik praktisch iedereen ken en weet hoe oud mensen zijn. En dan nog lukt het niet voor 100%.
jannis schreef op :
Quote: RoyBouten[...]
Heb wel eens als vrijwilliger bij OJC Niks aan de deur gestaan en ook sozen in Meterik en Lottum bezocht, daar staat bij de ingang ook een stevige rij kan ik je melden. En toch wer er netjes naar id gevraagd.

Ik zeg ook niet dat er niet gecontroleerd wordt bij ons. Dat gebeurt wel, ook met een rij van 800 personen. Mijn punt is dat het controleren van een identiteit gemakkelijker is bij een gemiddelde autoverhuur zaak, dan bij een gemiddelde horecagelegenheid.

[...]
Onzin. Ik ben zo vaak op vrijdag of zaterdagavond de Lange ingelopen terwijl er mensen om me heen liepen die zeker geen 16 waren.

Wat is er onzin aan dat gedeelte dat ik hierboven stel? Ik stel juist dat het inderdaad voorkomt dat er 15-jarigen binnen zijn en ik geef de hoofdreden hierboven weer...

[...]
Het eerste ben ik absoluut met je eens! Maar het ontslaat medewerkers/vrijwilligers van kroegen/sozen er niet van om zich aan de wet te houden. Heb zelf heel wat uurtjes in de kroeg gewerkt en het is nu eenmaal verdomde moeilijk om, als het druk is, alles in de gaten te houden. Maar iedereen die bij jullie binnen komt ziet dat er mensen rondlopen die geen 16 zijn en toch alcohol drinken. Net zoals dat iedereen weet dat het vrienden of bekenden zijn die het bestellen. Als er mensen van jonger dan 16 binnen komen en je werkt niet met bandjes is het denk ik onmogelijk om de wet uit te voeren.
Niet aan de wet houden vind ik te grof gesteld. Wij houden ons aan de wet: wij schenken geen alcohol aan jeugd onder de 16 en geen sterke drank aan jeugd onder de 18; wij hebben een deurbeleid van (meestal) minimaal 16 jaar.

Nogmaals, wij hopen zelf ook dat het deurbeleid vergemakkelijkt wordt op het moment dat we de zaalingang aan de voorzijde hebben.
jannis schreef op :
Hmmm...mijn quotewerk mag beter :)